söndag, september 21, 2008

Spelet är igång

Nu har spelet kört igång på allvar. Communityn är igång och spelare har börjat dyka upp där. Vi genomförde idag den första spelhändelsen, en flashmob i Jakobsberg:

I gången under Jakobsbergs station kom en musiker gående med en basklarinett och spelade. Han bar en märklig mask. Alla som stod där förtrollades av honom och följde honom. Han gick upp ur gången och till en husbil som stod parkerad bredvid stationen. Där stod koordinatörer och tog emot spelare och försedde dem med masker och instruktioner för sitt nästa möte. De gick sedan in i shoppinggallerian och vandrade bland affärerna. Igen hördes den dova klarinettens lugnande toner och maskerna dök upp. Nyfödda och nyfikna begav de sig till en sandcirkel utanför och rörde vid rummet och varandra. En reva i verkligheten hade skapats.

Nu får jag äntligen hålla en ledig dag och sedan ska jag börja förbereda inför Höjdpunkt. Jag är trött, huvudet känns grötigt men jag är glad att spelet är igång. Det har potential att bli något stort tror jag. Communityn är en bra grund att bygga upp en fiktion utan gränser. Deltagarkulturen står inför dörren, gå med i tåget!


Jag hörde att krigsspektaklet i Oravais gått bra och att det funkat väl med praktiska arrangemang. Roligt att höra att det händer i Österbotten. Det skulle ha varit intressant att besöka händelserna med det nya perspektiv på deltagande former jag har nu.

Inga kommentarer: