tisdag, november 17, 2009

Den som börjat har gjort hälften (Dag 2)

Igår lade jag ned väldigt mycket tid på blogginlägget, idag har jag jobbat rakt igenom och bara när en tanke slagit mig, har jag snabbt antecknat det och postar det nu bara som jag antecknat det. Det känns som en fungerande lösning tills vidare. Det kanske dock inte så intressant eller vettigt för läsare.

Jag funderar också över vad som egentligen är essentiellt, jag vet inte vad jag egentligen borde analysera. Är det hur jag personligen arbetar, är det frågor kring temat (cirkus) eller kring metoden (deltagande teater/lajv)? Hmm...




Det är svårt att göra upp en tidsplan när man inte vet vad man ska göra egentligen.


Jag kommer ganska snabbt igenom mina anteckningar på datorn. Nu är det bara en massa lösa papper som blivit delvis fuktskadade. Nu väntar detektivjobb. Inte nog med att man har svårlästa anteckningar, dessutom har man anteckningar om olika projekt skrivna hullerbuller om varandra och är inte riktigt säker för vilket projekt det var väldigt viktigt att man såg igenom alla Disney-filmer och analyserade dem.


Jag tycker om att jobba intuitivt, inte analytiskt, för sådan är konst, intuitiv. Därför kanske jag har svårt att hitta vägar att analysera processen under processens gång, att istället bara i efterhand analysera processen.


När jag går igenom mina anteckningar kommer ordet magi fram många gånger. Detta är helt klart ett viktigt tema för mig. Lek och magi.


Jag hittar ett bra citat av min klasskamrat Pia, som jag tycker innehåller mycket sanning om scenkonstnärens (och alla konstnärers) uppgift: Vi vill att folk ska beröras till den grad att det skapar handling.


Nu är jag klar med alla anteckningar från pappren, men hittar mera anteckningar på datorn. Det får vänta, detta har varit en bra dag, jag har fått mycket gjort även om det inte fört projektet konkret framåt.



Var befinner jag mig nu?

Jag har en plan, ett mål, en grund att börja jobba ifrån. Jag måste konkretisera alla mina tankar, göra upp budget, projektplan och skapa siffror och fakta. Kanske jag imorgon kan börja ringa några av de där viktiga samtalen...

2 kommentarer:

Tuomas K sa...

Kanske får vi snart en Sockervaddsmaskin till Teatern. Jag sitter och hoppas på det ännu.

För övrigt så är det här "regisserandet av barngrupp" något som djävlen skapat.

Emil sa...

Det ska vi verkligen hoppas.

Du måste bara tänka dig att barnen och hela miljön är ett enda ont rollspel som du måste klura ut.