måndag, november 16, 2009

Life begins anew!

Äntligen har jag hittat tiden och motivationen att återuppliva bloggen.

Jag ska göra ett cirkuslajv. Ett stycke deltagande teater där cirkusen fungerar som tema, som miljö och som symbol för....något annat. Detta ska bli den konstnärliga delen i mitt slutarbete i studierna i scenkonst vid yrkeshögskolan Novia. Det ska vara klart i mitten av januari, då vår årskurs ordnar en teaterfestival i Vasa och allas slutarbeten visas upp. Mitt arbete kommer att iscensättas/spelas en eller två gånger under denna helg.

Efter det kommer jag att skriva en teoretisk del med koppling till det konstnärliga arbetet. Än så länge går den under namnet "Den deltagande teatern - en myt?". Mera om det senare.

Nu kör vi. Jag är glad för de som följer med mig på den här resan. Men primärt är det för min egen skull jag väljer att göra detta i bloggform. Pressen att jag måste skriva nåt varje dag håller uppe skrivandet, och jag har behov att nedteckna processen samtidigt som jag arbetar.


Slutarbetsbloggen, dag 1:

Nu är det här. Mitt slutarbete ska förverkligas. Jag känner mig nervös. För att allt känns så stort och ansvarsfullt. Jag ansvarar helt över min tid. Tänk om jag sover bort dagarna, eller ännu värre, facebookar bort dem. Vad ska jag egentligen fylla tiden med? Ett 9-5-jobb att skriva lajv på, hur gör man det?

Men jag sitter i skolans bibliotek nu, i mitt "kontor" för ett par månader framåt, och det ger en bra magkänsla. Det känns viktigt att ha en bra magkänsla. Om magen mår bra så går allt bra. Jag är inte hemma, och har dessutom misslyckats med att få skolans nät att fungera på, så störningsmomenten borde vara ganska få nu. Däremot befinner jag mig mitt i smeten. Det pågår konstprocesser runt mig, folk kommer och går, repeterar i stora salen, snickrar i teknikrummet och närmast runt mig har jag kanske den största samlingen av dramapedagogisk litteratur i Vasa.

Min plan för idag och denna vecka är att gå igenom och sammanställa alla anteckningar jag har om projektet. Vidare tänker jag sätta ihop ett forskningsdokument där all fakta från bakgrundsmaterialet läggs in, och när det nu gäller det konstnärliga arbetet så är det alltså cirkus som gäller.

Vidare denna vecka vill jag få ihop en tidsplan över all tid jag har, ta kontakt med min handledare, och diskutera med min medarbetare hur vi lägger upp och fördelar arbetet med honom. Sedan vill jag få hjul att snurra som borde ha gjorts för länge sedan, praktiska detaljer så som att hitta ett cirkustält och medlen att värma upp det för vinterförhållanden.
Kommer jag att behöva pengar för detta? Varifrån får jag dessa pengar? Jag hade en tanke om en sockervaddsmaskin och den vill jag inte släppa ännu....

Nog skrivet nu, dags att börja arbeta.



Senare på kvällen:

Genast dyker det upp dilemman och problem som man inte upplevt förr och nu måste förhålla sig till, på grund av att man själv sätter sina arbetstider. Kan man jobba på kvällen med slutarbetet? Tänk om man jobbar till midnatt, kan man då vara ledig nästa dag? Hur fungerar arbete, jobb, egentligen?
En annan fråga som dyker upp är om man får dricka öl på jobbet? Ett jobb där man själv sätter tider och jobbar ensam, men det är ändå någon form av riktigt jobb. Jag kör tillsvidare på linjen att man får.

Det är en så annorlunda process man är i just nu. Annorlunda från allt man någonsin gjort tidigare, eller troligen kommer att göra i framtiden. Ännu är allt svårgripbart.

3 kommentarer:

Tuomas K sa...

Nå, dags att ta en öl, lägga upp benen och JOBBA! *eko eko eko*

Jungle Bunny B sa...

Det är du som är chefen: du bestämmer om ölen!

Emil sa...

Fast nu när jag läser detta sitter jag hemma UTAN öl. Surt. Måste införa nya förordningar på jobbet