fredag, augusti 22, 2008

Dag 4 - Interacting Arts

"Interacting Arts är en multidisciplinär grupp som drivs av konstnärer, teoretiker och aktivister. Vi arbetar tillsammans med teoretiska, konstnärliga och sociala projekt som utforskar möjligheterna med deltagande, rolltagande, spel och lek."


Detta är en sammanfattning av konstnärskollektivet Interacting Arts, tagen från deras nyutgivna bok "Deltagarkultur", som kanske kan ses som deras kollektiva kulturpolitiska uttalande. Jag ska dock inte påstå något förrän jag läst boken, men när jag väl gjort det så kommer en grundligare analys av den att dyka upp här.


Idag har jag träffat majoriteten av denna grupp. En brokig skara med väldigt många upplägg och upptåg för att skoja till vardagen. Deras akademiska kunskaper och termer övergår än så länge min nivå, men jag hoppas ändå kunna hitta en våglängd som jag kan arbeta med dem på.

Dagens arbete har varit detsamma som igår, en kortare dag på grund av mötet med IA där jag alltså fick träffa gruppen. Har idag sökt efter lite fonder som kunde finansiera fortsatta Maskspel, över gränserna. Visionen är att nästa vår/höst kunna dra spelet i Stockholm/Helsingfors/Vasa samtidigt. Det vore onekligen kul och ett fortsatt arbete med IA skulle glädja mig. Trots allt är min plan efter avslutade studier i Vasa att kunna finna min nisch inom lajvscenen, och just nu är det vid Olofsgatan i Stockholm som de som jobbar professionellt med lajv kan hittas.

Jag har ännu lite svårt att hitta balansen och rytmen i arbetet. Jag är aningen ovan vid att jobba med ett lajv på det här sättet. Det är inte nio till fem-jobb, men nästan. Kanske har jag svårt att finna min plats. Kanske har jag svårt att hitta balansen mellan den grund jag ändå har i mina studier, min erfarenhet i lajvarrangerande och de nya intryck, impulser och tankar jag får ta emot här. Otvivelaktigt kommer jag att hitta denna balans, det är väldigt många nya intryck för tillfället och då känner man sig lätt överkörd. Det gäller att hitta sina egna styrkor och lyfta fram dem.

Inga kommentarer: