tisdag, december 08, 2009

Textens universum

Betydligt piggare idag. Jobbar hårt på designdokumentet. Vad menar jag ens med det? Jag har plockat upp ordet någonstans ifrån och tycker att det är ett så bra ord. Vad jag försöker åstadkomma åtminstone är att i ett dokument visualisera hela min vision, i ord och bild, ljud och dofter?? Nä, hur gör man det på en dator? Och inte kan jag ju måla heller.


Ser ett glatt premiärgäng lämna skolan. Det känns i luften att något speciellt har hänt. Premiären är också något fullt av magi. Det är något utöver det konkreta faktum att det är första föreställningen, första gången man har en full salong med betalande publik, första gången man visar upp föreställningen som ett färdigt resultat. Det är en magisk tröskel man går över, som består i att överlåta ansvaret på något annat. Regissören drar sig tillbaka och låter ensemblen driva föreställningen helt, och gruppen presterar inte längre ensam, utan man överlåter ansvaret på gruppen, på helheten. Det är ett osynligt rum mitt på scenen dit alla lägger sin arbetsinsats och sedan rörs rummet om av en osynlig hand, låt oss kalla det Gud, eller magi eller vadsomhelst. Detta är vad teater ursprungligen var, en ritual. Alla deltog i ritualen men den verkliga kraften ligger bortom summan av de enskildas ansträngningar. Det är här teaterns sanna konst ligger, i berättelsens magi, när det som förmedlas på scenen får ett eget liv i åskådarens fantasi.


Nej nu måste jag sluta. Börjar bli trött på skärmen och skrivandet. Får inte ihop saker. Jag har idag jobbat med text, dels text till hemsidan och dels till designdokumentet.
Det är som om texten lyder under egna lagar. Den uppstår ur ingenting, flyttas om, omformuleras, tas bort och dyker långt senare upp någon helt annanstans. Bokstavsändelserna samverkar med varandra så att den ena byter plats med den andra när en mening flyttas bakåt i tiden, och en annan till en antagande framtid.
En ordkonstnär är i sanning en magiker, som svingar med sina tio trollstavar över tangentbordet och bildar den ena ordsvarvningen efter den andra. Jag har idag befunnit mig på ett område som jag inte är utbildad till men ändå känner mig hemmastadd i. Men även jag får ge upp kontrollen, när orden tar över och drar iväg mig. Nu ska jag lämna textens universum för en stund.

Inga kommentarer: