lördag, februari 07, 2009

Länktips

Idag skulle jag vilja rekommendera en blogg, Du är vad du läser. Väldigt ofta läsvärd, men det intressanta är att jag sällan läser bokreferaten utan istället inläggen om litteratur, skrivande, kultur, miljö och samhälle i allmänhet. Inte för att jag tror att referaten skulle vara dåliga, men det är de andra inläggen som gjort att jag fastnat för denna blogg.

Personligen rekommenderar jag två (något åldrade) inlägg om fildelning och konsumtion.

Om fildelningen:
Under min tid i Sverige blev jag lite mer insatt i denna debatt (oundvikligt i Sverige idag) och blev engagerad i att försöka förstå den bättre. Och även om det finns många frågor som jag inte fått svar på så ser jag lite bättre problematiken och det hopplösa dödläge som råder. Samtidigt inser jag det förgängliga i att höja min röst eller använda denna blogg för att börja propagera det ena eller det andra, då bloggosfären och nätet är det främsta slagfältet och det finns otaliga sidor som uttalar sig bättre än jag mäktar med min nuvarande kunskap, däribland den jag idag rekommenderar.

Ta därför det länkade inlägget som ett ingång till den debattdjungel som detta ämne bjuder.


Om konsumtionen:
Detta inlägg belyser främst svårigheten i att verkligen hitta det perspektiv som ser mest rättvist på problemet eller problemen i fråga. Samtidigt inser man hur otroligt inflammerat ordet "konsumtion" är, och jag kan nästan känna mig road av de kontrasterande upplevelserna, hur det vänder sig i magen för en medan det är nyckeln till frihet och jämlikhet för en annan.

Men egentligen finns det ingenting roligt med den här debatten och jag hoppas att alla kunde tänka efter vad som verkligen är hållbart, och inte endast för miljön utan för människan och demokratin. Om nu demokrati verkligen är ett ideal, men det är trots allt det system vi idag håller oss till och därför på kort sikt klokast att stöda.

Man bör också betänka om miljön blivit ett absolut argument, som inte kan kritiseras eller motsägas. Det är klart att miljön är en oerhört viktig aspekt, men den kan också missbrukas för att rättfärdiga handlingar som på andra plan inte håller etiskt tätt.

Inga kommentarer: