onsdag, februari 25, 2009

På djupet i fildelningsrättegången

Den här rättegången handlar om mer än bara stöld och fildelning, mer än skadeståndskravet på över 100 miljoner kronor. För inte står bolagen och faller med den här summan. Det ligger en stark ideologi bakom fildelarna, och jag tror att de ärliga när de påstår att de inte gjort något fel. De har visserligen gjort upphovsrättsintrång och därmed brutit mot lagen, men betyder det att de gjort fel eller att lagstiftningen inte hänger med sin tid?

Mer än ett inlägg har skrivits om vad hela spektaklet egentligen handlar om, och jag tänker inte göra anspråk på att här omfatta alla aspekter. Jag väljer en aspekt som känns aktuell och nära för mig, generationsfrågan. För den här frågan delar verkligen generationer. Så gott som alla Sveriges politiska ungdomsförbund är för att tillåta fildelning för privat bruk. En mycket stor del av debatten sker på bloggar på nätet, där unga naturligt har ett visst försprång.
Är det verkligen så att unga är för och äldre emot fildelningen? Eller är det bara för att de unga hörs så starkt i denna debatt som man får bilden av att de är de enda förespråkarna? För vem är frågan om upphovsrätt viktig? Den borde åtminstone vara viktig för alla. Och den börjar engagera allt fler och fler, åtminstone i Sverige.

Ett av problemen är att båda sidor fokuserar på olika saker, och sällan möts deras argument. Två pressmeddelanden, ett från Piratpartiet och ett från Antipiratbyrån. Sanningen ligger givetvis någonstans däremellan, men detta är numera en så inflammerad debatt att det nog är närmast omöjligt att hitta neutrala perspektiv.

Som jag lovat ska jag ge några länkar som kan vara till nytta för den som är intresserad men finner informationsmängden övermäktig.

DN:s nyhetssamling om rättegången, finns i en spalt till höger på sidan. Rekommenderas.
Av dessa finns det en text som jag särskilt rekommenderar att ni läser.
Sveriges Radio har också några bra länkar.

Inga kommentarer: